Docent van de maand | Paul Kupper (Hogeschool Leiden)
We beginnen het jaar met een nieuwe rubriek: de Penta Nova-docent van de maand! Wij vinden het belangrijk om te weten wie jij bent, maar ook dat jij ons goed kent.
De docent die de aftrap mag geven voor deze rubriek is Paul Kupper. Paul is naast kerndocent bij de opleiding Schoolleider Basisbekwaam (OSL-BB) ook kerndocent bij de Blended-variant van deze opleiding aan de Hogeschool Leiden.
Waar voldoet een goede schoolleider aan?
"Een goede schoolleider heeft L.E.F.! (lerend vermogen, eigenaarschap en focus op de ‘goede’ dingen)."
Waar geniet jij het meest van als kerndocent bij deze opleidingen?
"Ik kan altijd genieten van de eerste dag met een groep deelnemers. Samen ontdekken hoe we een optimale leercultuur neerzetten, die ons helpt ten tijde van spannende leercurves."
Wat maakt het onderwijs aan de lesplaats Hogeschool Leiden zo bijzonder?
"Wij profileren ons als lesplaats tijdens de informatieavonden altijd op de volgende vier uitspraken: samenwerkend en vanuit verbinding leren, inzetten op de kracht van modellen, durven werken vanuit de bedoeling en buiten je comfortzone te treden."
Wat is het meest memorabele moment uit je loopbaan, waar je nieuwe inzichten uit haalde of met een glimlach aan terugdenkt?
"Oei….mag het er maar één zijn? Ik kan tot op de dag van vandaag nog steeds genieten van de momenten waar ik als schoolleider hét verschil kon maken:
Er was ooit een een groep 8 die het vertrouwen in elkaar kwijt was geraakt enkele maanden voor het eind van het jaar. Samen met de docenten heb ik ontmoetingen ontworpen waarbij we vanuit kwetsbaarheid (zowel voor onszelf als de leerlingen) de onderstroom durfden aan te raken om tot bloei te komen. We hebben (bijna) allemaal levenslessen geleerd!
Durven zeggen dat je ergens mee gaat stoppen omdat het niet meer dienend is….
Ruimte maken voor onderwijsdromen (van mezelf maar zeker ook die van anderen) en dat mogelijk maken"
Wat vind je het leukst aan je werk?
"Ik krijg enorm veel energie van het ontwerpen en uitvoeren van nieuwe colleges en het voeren van gesprekken met deelnemers in de leerkuil."
En hoe ziet je leven eruit naast je werk?
"Naast een fijn gezin met mijn vrouw en twee kinderen, speel ik veel bordspellen thuis, op een bordspelclub en eens per twee weken een spelletjesgroep voor begaafde jongeren. Daarnaast ga ik 1 á 2 keer per week naar de dojo om mijn Aikido-vaardigheden te ontwikkelen. Vooral de balans vinden in mijn lichaam tijdens deze verdedigingssport voelt goed naast al het hoofdelijke werk voor Penta Nova en de Hogeschool Leiden."
Stel je voor: je had een carrière moeten kiezen buiten het onderwijs. Wat was je dan geworden?
"Ik droom er nog altijd van om een eigenzinnige speelgoed- en/of bordspelwinkel te hebben, gericht op jongeren en ouderen, maar dan één met een totale beleving. Naast veel bijzondere materialen, ook lekkere koffie en huisgemaakte taart, avonden om samen bordspelen te ontdekken/uit te proberen, maar bovenal de spelende mens prikkelen."
Is er iets wat je nog wil vertellen, wat je collega's misschien niet van je weten?
"Collega Marije Kortenoeven en ik zijn beiden gecertificeerd Lego® Serious Play®- facilitators. We ontwerpen en hosten bijeenkomsten, waarbij we op een innovatieve wijze, door gebruik te maken van Lego, antwoorden vinden op complexe en trage vragen. Echt een aanrader!"
Over Penta Nova
Penta Nova, de academie voor schoolleiderschap, is een samenwerkingsverband van zeven hogescholen. Leiderschapsontwikkeling, onderzoek doen en persoonlijke groei vormen dé kern in onze opleidingen voor (toekomstige) schoolleiders. Benieuwd naar het opleidingsaanbod? Neem dan een kijkje in het overzicht van alle Penta Nova-opleidingen of meld je aan voor een voorlichting.
Meld je aan voor een voorlichting