Master Educational Leadership

2-jarige deeltijd master | in Utrecht, Zwolle of Haarlem | NVAO geaccrediteerd | voor schoolleiders, teamleiders, afdelingsleiders, besturen en rectoren

Ben jij een ervaren schoolleider en wil je je graag verder ontwikkelen in je rol? Wil jij met je team meer resultaat bereiken en structureler bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs en je school? In de Master Educational Leadership (MEL) leer je hoe je dat doet.

Leidinggeven in het onderwijs

Leidinggeven draait in essentie om gedrag beïnvloeden. Als je beter begrijpt waar mensen door gedreven worden, hoe teamprocessen werken en hoe je zelf functioneert, wordt het een stuk makkelijker om op een authentieke manier je team naar betere resultaten te leiden. Met de Master Educational Leadership (MEL) til je jouw eigen leiderschap naar een hoger niveau en groei je in je professionele handelen. Je doet niet alleen theoretische kennis op, maar je krijgt ook de kans  om je  onderzoekende houding te versterken. De focus ligt op hoe jij een waardevolle bijdrage kunt leveren aan de ontwikkeling van het onderwijs, je team en de leerlingen op jouw school. 

Wat brengt de Master Educational Leadership jou?

 ✓ Je ontwikkelt je in onderzoeksmatig leidinggeven

 ✓ Je krijgt de tools om je leiderschapsstijl stevig te onderbouwen.

 ✓ Je verdiept je eigen leiderschap door je persoonlijke waarden te verbinden met die van je team en organisatie.

 ✓ Je versterkt niet alleen je eigen professionaliteit, maar ook die van je teamleden.

✓ Samen met je team werk je aan de maatschappelijke opgave van jouw school en het onderwijs.

Opbouw masteropleiding

In de Master Educational Leadership staat de onderzoekende en waardengerichte schoolleider centraal. Dat betekent dat je als schoolleider niet alleen rekening houdt met je eigen waarden en normen, maar ook met die van je team en organisatie. Door deze verbinding van waarden ontstaat er een krachtige en betrokken werkomgeving.  

De masteropleiding bestaat uit drie onderling verbonden lijnen. In de themalijn gaat het over leiderschapstheorieën. In de onderzoekslijn leer je als onderzoeksmatig schoolleider te werken en onderzoek te doen in je eigen praktijk. In de persoonlijke lijn ga je aan de slag met het versterken van je persoonlijk professionele identiteit. Hoe wil jij handelen als leidinggevende? 

De MEL bestaat uit vier semesters: 

  1. Educational leadership 
  2. Leidinggeven aan organisatieontwikkeling 
  3. School en context 
  4. Onderzoeksmatig leidinggeven en professioneel handelen

Tijdens de masteropleiding heb je studiedagen, tutorgroepen, masterclasses, zelfstudie, externe oriëntatiedagen en een internationale studiereis. De studiedagen zijn interactieve colleges. In de tutorgroepen werk je in een kleine groep aan opdrachten en persoonlijke ontwikkeling. Onze masterclasses worden gegeven door gastdocenten die toonaangevend zijn in hun vakgebied.

Meer weten? Bekijk de praktische informatie over de masteropleiding. 

Meld je aan voor de voorlichting of schrijf je in.

Voor wie is de masteropleiding?

De Master Educational Leadership is voor ambitieuze leidinggevenden in het onderwijs. Om deel te kunnen nemen aan de master moet je werkzaam zijn in het onderwijs als scholleider, team- of afdelingsleider of bestuurder. Je hebt:

  • enige werkervaring als leidinggevende
  • een bepaalde mate van verantwoordelijkheid binnen jouw organisatie
  • de wens je verder te professionaliseren op masterniveau tot excellente schoolleider in het onderwijs

Lees meer over de toelatingseisen

Afronding en registratie 

De MEL rond je af met een masterthesis. Na positieve afronding ontvang je een getuigschrift en een door de overheid erkende hbo-mastergraad (Master of Arts). De masteropleiding is geaccrediteerd door de NVAO en erkend en geregistreerd door het Schoolleidersregister PO. Met het getuigschrift kun je je registreren bij het SRPO als directeur primair onderwijs.

Na het afronden van de master beschik je over de volgende leiderschapscompetenties:
✓ Leidinggeven aan visiegestuurd werken
✓ Leidinggeven aan de ontwikkeling van medewerkers 
✓ Leidinggeven aan schoolontwikkeling
✓ Leidinggeven aan de onderwijskwaliteit 
✓ Leidinggeven aan verbinding met de omgeving
Daarnaast heb je de persoonlijke kwaliteiten ontwikkeld die jou helpen om je leiderschapspraktijken vorm te geven. 

Sanne Meijrink - Schoolleider VSO

Benieuwd hoe alumni de Master Educational Leadership hebben ervaren? Lees meer over hun ervaringen.

Master Educational Leadership incompany 

Je kunt de Master Educational Leadership ook als incompany-traject volgen, bijvoorbeeld binnen je eigen bestuur of scholengroep. We denken dan mee over jullie ontwikkelvragen en verzorgen de opleiding  op maat. Qua organisatie en lesplaats van de opleiding zijn we bij incompany flexibel. Benieuwd naar deze variant? Neem dan contact op met Judith Amels, opleidingscoördinator: j.amels@hsmarnix.nl

Waarom de Master Educational Leadership?

De Master Educational Leadership is ontwikkeld om schoolleiders met enige werkervaring in het primair, voortgezet, middelbaar- en hoger (beroeps)onderwijs verder te helpen in hun professionalisering. Ons doel is om onderzoeksmatige en waardegerichte schoolleiders op te leiden. 

Schoolleiders die deze master hebben afgerond, zijn in staat een onderzoekscultuur te creëren in hun school. Deze scholen moedigen nieuwsgierigheid en kritisch denken aan, terwijl ze gedeelde waarden gebruiken als leidraad voor beslissingen en acties. Dit gebeurt allemaal binnen de complexe context van de samenleving waarin de school zich bevindt.

Kies jij voor deze master? Dan leer je dus op een onderzoeksmatige en systematische wijze leiding te geven. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten die noodzakelijk zijn om jouw school te leiden in een steeds sneller veranderende omgeving. 

Ontdek de Master Educational Leadership tijdens de voorlichting

Wil je meer weten over onze masteropleiding? Neem dan deel aan een voorlichting of meeloopdag.

De voorlichting van de Master Educational Leadership (MEL) in Utrecht wordt verzorgd door dr. Schelte Beltman en dr. Judith Amels, kerndocent en onderzoeksdocent van de master. In Zwolle wordt de voorlichting gegeven door Gerbrand Kloppenburg MSc, kerndocent van de master en lesplaatscoördinator. Zij lichten toe wat de opleiding inhoudt, voor wie de opleiding is en wat je er mee kunt in je onderwijspraktijk. Ook is er een student van de master aanwezig om al je vragen te beantwoorden.

Meld je aan voor de voorlichting

 


Inschrijven voor de master   
 

 

Judith-Amels-Penta-Nova

Persoonlijk contact

Het kiezen van een master doe je niet zomaar. We kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt. Wil je daarom eerst persoonlijk contact?

Zo kun je alles rustig één op één met onze opleidingsleider Judith Amels bespreken. Ze maakt graag tijd voor je. 

Judith Amels
Opleidingsleider
E: j.amels@hsmarnix.nl

Waarom Penta Nova?

  • Betrokken en bevlogen docenten 

  • Kwalitatief sterk 

  • Inspirerende lesdagen 

  • Docenten koppelen alle inhoud aan de praktijk van de studenten

  • Goed gestructureerd aanbod in 3 leerlijnen