Docent van de Maand | Marije Kortenoeven: “Samen werken aan steeds mooier onderwijs”
Bij Penta Nova vinden wij het belangrijk om te weten wie jij bent, maar ook dat jij ons goed kent. Daarom stellen we je graag de tweede Docent van de Maand voor: Marije Kortenoeven van de Hogeschool Leiden.
Marije is als kerndocent verantwoordelijk voor de opleiding Schoolleider Vakbekwaam op de lesplaats in Leiden. Daarnaast neemt ze zitting in de examencommissie voor Penta Nova en verzorgt ze als gastdocent colleges over het werken met data.
Waar haal jij als kerndocent veel plezier uit tijdens de opleiding?
“Het plezier begint al vóór de start van de opleiding: tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten. Vanuit alle hoeken van het onderwijs komen potentiële deelnemers samen, die wij enthousiast mogen maken voor de opleidingen van Penta Nova.”
“Daarnaast vind ik de start van de opleiding ook een erg leuk onderdeel van de studie. Je ziet op de startdag iedereen samenkomen en groepsvorming ontstaan. Daarna hebben we altijd een tweedaagse, waar de studenten elkaar goed leren kennen en samen in de stof van de opleiding duiken. Na afloop van deze tweedaagse horen we heel vaak terug van de deelnemers dat het lijkt of de groep elkaar al jaren kent. Dit is ingegeven door het intensief optrekken, waar bij er ruimte is voor formeel, maar ook voor het informeel leren en contact. Elk jaar weer echt een zeer mooi onderdeel van de studie!”
Waar voldoet een goede schoolleider aan?
“Een goede schoolleider heeft zicht op welke visie op onderwijs er binnen de school is en weet dit op alle vlakken te vertalen in het onderwijs. Zowel in contact met de leerlingen, leerkrachten, ouders en de buurt.”
Hoe maak jij impact in jouw rol als docent?
“Het is mijn ambitie om het onderwijs elke keer weer een beetje mooier te maken. Het gaat echt om de intentie. Zelf vind ik het belangrijk om te werken vanuit een goede relatie. Zo probeer ik het leren te koppelen aan eigen praktijksituaties. Verder bemerk ik dat veel deelnemers denken dat er veel 'moet' in het onderwijs, zodat er bijna geen ruimte lijkt te zijn voor het uitwerken van een visie of ambitie. Door stil te staan bij dat wat echt moet, waar dat 'moeten' terug te vinden is in wet of regelgeving, hoop ik ogen van deelnemers te openen voor de speelruimte die er is in het onderwijs.”
Wat is kenmerkend aan het onderwijs op de Penta Nova-lesplaats in Leiden?
“In het Leidse hebben we te maken met studenten van zeer diverse komaf. Zowel studenten uit de stad, een dorp, groot, klein, po, so, vo, vso. Deze brede reikwijdte maakt dat er veel van en met elkaar geleerd kan worden. In onze lessen verwerken we de theorie en leesstof door een grote diversiteit aan werkvormen in te zetten en veel uitwisseling en toepassing van theorie en leesstof te laten plaatsvinden. Vanuit de aanwezige diversiteit geven we gericht aandacht aan de leeruitontwikkeling van de deelnemer. Wat heeft hij of zij nodig en hoe kunnen wij hierin ondersteunen? Wat is nodig om iemand uit zijn comfortzone te halen en echt tot leren te laten komen? Maar ook 'hoe kunnen we gebruik maken van specifiek aanwezige expertise van onze deelnemers en deze delen in de groep?'”
Wat is je favoriete onderdeel van de opleiding?
“De 'aha' momenten daar waar het gaat om het werken met cijfers en data blijven toch jaarlijks weer het leukst. Als je het besef ziet dalen bij deelnemers dat je goed moet nadenken wat een cijfer voor rekenen weergeeft. Gaat het om de rekenvaardigheid of gaat het om een mate van leesvaardigheid of gaat het om het kunnen concentreren? Kortom, wat betekenen de cijfers, wat meet je nu eigenlijk en wat weet je met enkel dit cijfer. Dit levert telkens weer boeiende gesprekken op, waarbij er voor sommigen ook eindelijk helderheid komt in een bepaald onderhuids gevoel, dat sommige zaken niet (helemaal) lijken te kloppen.
Wat vind je het leukst aan je werk?
“Het leukst vind ik het contact met de deelnemers, het samen optrekken met mijn collega's en deelnemers en het samen neer kunnen zetten van deze mooie opleidingen. Het leukste zit voor mij dus echt in het 'samen' werken aan steeds een stukje mooier onderwijs.”
Waar geniet je enorm van als je niet aan het werk bent?
“In mijn vrije tijd houd ik erg van buiten zijn. Ik ben dol op buiten lopen en fietsen of in de tuin bezig zijn. Als kwekersdochter geniet ik ervan hoe alles in mijn moestuintje groeit, de 'verrassingen' die de natuur mij elke keer weer geeft, zoals een spontane tomatenplant, de watermeloen die vrucht geeft of de paarse boerenkool die groeit.”
“Daarnaast vraagt ons gezin best veel aandacht. We hebben drie kinderen (14, 11 en 9) op drie verschillende scholen, waarvan onze jongste dove zoon veel extra zorg vraagt. Hier vloeit mede ook mijn 'drive' uit voort om te denken in mogelijkheden en oplossingen in het onderwijs in plaats van het denken in onmogelijkheden.”
“Naast dit alles mag ik graag lezen, soms wel echt een utopie om een boek te kunnen uitlezen, dus mijn nachtrust heeft 't hierdoor soms wat zwaar. Ik houd van bakken en ik mag me inzetten voor het jeugdwerk in onze kerkelijke gemeente. Kortom, ik zou best extra uurtjes in een dag willen. 😉”
Wat zou je droombaan zijn geweest als je niet in het onderwijs terecht was gekomen?
“Het ondernemersbloed stroomt door mijn aderen en daarnaast houd ik enorm van bloemen. Twee jaar geleden kreeg onze zoon 2 cochleair implantaten. Een heftige tijd in ons gezin, waardoor ik blij was een aantal maanden verlof op te kunnen nemen. Om ook echt voor mijzelf te zorgen heb ik toen een paar weken op de markt gestaan en de beginselen van het bloembinden geleerd. Dit zou echt wel iets zijn wat ik had kunnen ontwikkelen. Ook het vak als binnenhuisarchitect of patissier stonden op mijn 'verlanglijstje'.”
Is er nog iets wat je over jezelf wil vertellen?
“Naast mijn rol als (kern)docent bij Penta Nova ben ik voorzitter van de examencommissie van de Faculteit Educatie bij de Hogeschool Leiden. Beide functies vragen over het algemeen veel denkwerk. Om hierin tegenwicht te bieden houd ik me ook bezig met Lego® Serious Play®. Waar lego in ons gezin veel aanwezig is om mee te bouwen of te spelen werkt dit bij Lego® Serious Play® wezenlijk anders.
Het gaat hier namelijk om een methodiek waarbij met Lego een lastige vraag beantwoord kan worden met inbreng van alle bewuste en onderbewust aanwezige kennis, die door de Lego zichtbaar gemaakt kan worden. Als je het gevoel hebt hier niets van te begrijpen, neem dan vooral eens contact met me op!
Het grappige is dat ik juist hierin ook samen op mag trekken met mijn Penta Nova-collega Paul Kupper. Een supertoffe methodiek waarbij we al op heel wat scholen en bij teamdagen aanwezig zijn geweest en het natuurlijk niet kunnen laten dit soms ook bij onze deelnemers van Penta Nova Leiden in te zetten.”
Over Penta Nova
Penta Nova, de academie voor schoolleiderschap, is een samenwerkingsverband van zeven hogescholen. Leiderschapsontwikkeling, onderzoek doen en persoonlijke groei vormen dé kern in onze opleidingen voor (toekomstige) schoolleiders. Benieuwd naar het opleidingsaanbod? Neem dan een kijkje in het overzicht van alle Penta Nova-opleidingen of meld je aan voor een voorlichting.
Meld je aan voor een voorlichting