Aanpak
Professionals helpen om hun kwaliteiten steeds beter te benutten. Professionals helpen te om mooi onderwijs te faciliteren en realiseren, zodat kinderen tot hun recht komen in het onderwijs. Dat is wat mij motiveert in mijn werk.
Met liefde en passie begeleid ik als tutor en leerkringbegeleider schoolleiders. Schoolleiders hebben cruciale invloed op het welzijn en de leerprestaties van leerlingen, omdat ze van grote invloed zijn op de kwaliteit van de schoolorganisatie en schoolcultuur. Schoolleiders die zichzelf kennen zijn in staat hun leiderschapspraktijken vanuit zelfsturing vorm te geven. Het gaat hierbij om persoonlijk leiderschap, het kennen van de eigen identiteit als schoolleider: wie ben ik en wil ik zijn. Als tutor en leerkringbeleider nodig ik schoolleiders uit tot kritisch zelfreflectie, waarbij het ‘onderzoek naar de ijsberg onder de waterlijn’ (McClelland, 1987) niet wordt geschuwd.
Ik vind het belangrijk dat mensen zich gezien en gehoord voelen. Ik help mijn gesprekspartners hierbij door écht kijken en luisteren, het stellen van vragen en het benoemen wat ik zie en hoor. Dit geeft mensen handreikingen het onderzoek onder de waterlijn vorm te geven. Door aan te sluiten bij de kwaliteiten die al aanwezig zijn kan krachtige en duurzame groei plaats vinden.
Ik word gewaardeerd om mijn zorgvuldigheid en respectvolle en tegelijkertijd kritische houding. In de veiligheid die hierdoor ontstaat, durven mensen zich uitgedaagd te voelen om zich te ontwikkelen, om te groeien. Ik vind het belangrijk dat mensen zich gezien en gehoord voelen. Ik help mijn gesprekspartners hierbij door écht kijken en luisteren, het stellen van vragen en het benoemen wat ik zie en hoor. Dit geeft mensen handreikingen om zelf de volgende stap te zetten.
Ik nodig schoolleiders uit tot kritisch zelfreflectie, waarbij het ‘onderzoek onder de waterlijn’ niet wordt geschuwd.
Mijn activiteiten
Coaching / Individuele begeleiding Supervisor Beeldcoach
Zij-instroomtraject leerkracht
Penta Nova Master Educational Leadership- Tutor
Penta Nova Opleiding Schoolleider- leerkringbegeleider
Zij-instroomtraject directeur basisonderwijs - leerkringbegeleider
Herregistratie voor schoolleiders via informeel leren- assessor
Zij-instromende leraren
Zij-instromende schoolleiders
Mijn expertise
Individuele begeleiding
Schoolleiders
Zij-instromen
Mijn publicaties
- 2024 Waardengericht werken bij de ondersteuning van Zij-instromers, Basisschoolmanagement
- 2023 Zij-instromers begeleiden op de weg naar bekwaamheid. Basisschoolmanagement
- 2023 Hoge verwachtingen en mooie beloftes. Basisschoolmanagement
- 2023 Voor een dubbeltje geboren. Basisschoolmanagement
- 2022 Stilstaan in de storm. De lessen van Ruijters en Homan. Basisschoolmanagement
- 2022 Dansen in de regen. Schoolleider als student in het coronatijdperk. Basisschoolmanagement
- 2022 Met andere ogen bekeken. Basisschoolmanagement
- 2022 Herregistratie een feestje? Een persoonlijke route. Basisschoolmanagement
- 2021 Weten waar het krijt ligt. Basisschoolmanagement
- 2021 Vreemde vogels in je school. De nieuwe Meso
- 2020 Een keuze voor vakmanschap Kiezen voor een zij-instromer. Basisschoolmanagement
- 2020 Zij-instromers, je moet er wel in geloven. Basisschoolmanagement
- 2020 Afstand houden, loslaten en vasthouden. Schoolmanagement
- 2012 Je moet durven. Kader Primair
- 2009 Een goed begin is het halve werk. Het Jonge Kind
- 2009 Op weg naar persoonlijk meesterschap. Velon