Master Educational Leadership: “Ik wilde gevoed worden met kennis"
Schoolleider Wendela Kruijt (45) werkt al vanaf haar 27e als leidinggevende in het onderwijs. Ongeveer drie jaar geleden merkte ze onrust bij zichzelf en borrelde de vraag ‘wat zal ik eens’ steeds vaker op. Een collega schoolleider dacht na over het volgen van een opleiding en ze raakten hierover in gesprek. Zo ging voor Wendela ook het balletje rollen. Ze vertelt je graag over haar ervaringen met de Master Educational Leadership (MEL).
Keuzes onderbouwen
Wendela vond haar werk nog steeds leuk, maar in haar hoofd ontstond ruimte om er nog iets bij te gaan doen en op zoek te gaan betekenisgeving. “Ik wilde gevoed worden met kennis en ontdekken hoe ik kan samenwerken met andere schoolleiders. Iets wat je al jaren op intuïtie doet, doe je misschien wel fout? De behoefte groeide om keuzes meer te kunnen onderbouwen. Ik hoopte dat er heel veel kennis over je heen zou komen, maar dat de opleiding ook praktisch zou zijn. Bij de persoonlijke lijn ontkom je er niet aan om naar jezelf te kijken en te reflecteren. Dit doe ik in de dagelijkse praktijk al, maar nu ben ik me daar nog meer van bewust.”
Drie boekenplanken vol
Wendela besloot dat persoonlijke ontwikkeling belangrijk was. Ze was echt op zoek naar kennis en ze wilde daarin een boeiende reis maken. “Ik wilde uiteindelijk trots zijn op de groei die ik had doorgemaakt. Ik was niet op zoek naar een andere baan, maar naar meer inhoud om datgene wat ik doe te kunnen doen. Dat hebben ze hier thuis ook geweten. Inmiddels heb ik al drie boekenplanken vol met gelezen literatuur!”
Hoe combineer je alles?
“Ik begon de opleiding met wat vrees. Want twintig uur studie, hoe ga je dat combineren? Gelukkig werd daar in de voorbereidende bijeenkomsten veel aandacht aan besteed. Het is veel, maar het gaat over jezelf en je eigen praktijk. Alle tijd die ik besteedde, was dus zinvol. De eerste indruk was dat er betrokken docenten zijn die proberen te onderzoeken welke groep er tegenover hen zit. De verbinding werd met elkaar gezocht en dat doen ze echt super goed. Ook al ben je 43, zo’n opleiding starten is toch spannend met een groep mensen die je niet kent!”
Stoppen met wat niet meer bij je past
“Een nieuwe baan beginnen werd erg afgeraden vanuit de opleiding en zeker in coronatijd. Toch voelde ik op een gegeven moment weer onrust”, vertelt Wendela. “Ik had mijn studie en mijn baan, maar toch klopte er nog iets niet. Op dat moment ben ik gaan reflecteren op wat er aan de hand was. Daar hielp literatuur vanuit de persoonlijke lijn, maar ook uit leiderschapspraktijken heel erg bij. De conclusie was: stoppen met wat niet meer bij je past en wat anders gaan doen! De keuze voor een nieuwe baan werd echt ingegeven door het traject van de MEL.”
Botsen, wringen en lachen
Over de hoeveelheid literatuur die op Wendela en haar medestudenten afkwam zegt ze lachend: “Dat was vanaf het begin al bizar veel! Bij het tweede lesmoment dacht ik ‘oh jee, dit echt niet’. We worstelden daar allemaal mee.” Uit eigen initiatief richtte ze een groepje op wat samen literatuur wilde bestuderen. En los van de studie zegt ze trots: “Ik denk dat dit straks ook wel een groepje is waar we nog wel een weekend mee op stap gaan als we alles hebben gehaald. Je botst, wringt en lacht met elkaar. Dat is echt gaaf om mee te maken.”
Tips van Wendela
Tot slot geeft Wendela geïnteresseerden in de opleiding graag nog wat tips:
- Blok tijd in je agenda: de opleiding vraagt discipline en focus van je.
- Maak aan je omgeving kenbaar dat je de opleiding doet. Zo wordt het makkelijker om je tot je studie te zetten en wordt je minder gestoord door anderen.
- Sta jezelf toe om hulp te vragen en deel je struikelblokken met docenten en studenten.
“Als je er tijd voor hebt en je bent een schooleider op zoek naar verdieping, dan is deze opleiding fantastisch! We hebben zoveel verschillende mensen in de groep en voor iedereen is het passend. Je moet er alleen wel echt helemaal voor willen gaan en accepteren dat er ook dingen voor aan de kant moeten.
Wil je meer weten over de Master Educational Leadership? Lees meer over de studie of bezoek een voorlichting.