Handreiking Waardengericht Dialoog: zo voer je een dieper gesprek over waarden
"Een waardengerichte dialoog voeren op school? Dat wil ik wel, maar hoe?" Om écht het waardenniveau te bereiken is er meer nodig dan enkel een veilige en uitnodigende sfeer. De Handreiking Waardengerichte Dialoog, biedt handvatten voor het voeren van een waardengerichte dialoog.
In de handreiking Waardengerichte Dialoog vind je een overzicht van zeven aspecten van de waardengerichte dialoog. De handreiking is gebaseerd op het praktijkonderzoek van lectoraatsleden Heleen den Herder en Henriëtte Hoogenkamp. In dit onderzoek voerden drie schoolleiders ieder twee waardengerichte dialogen met een zij-instromende leraar en de duo-collega uit hun team. Het thema van de gesprekken was de samenwerking tussen beide collega’s.
De handreiking is een product van het Penta Nova lectoraat ‘Leiderschap in het onderwijs met een focus op waardengericht leiderschap’ onder leiding van lector Wouter Schenke.