Interview schoolleider Hubert Vrind over effectief schoolleiderschap: "En wat als alles goed gaat?"

Hubert Vrind

Hubert Vrind is schoolleider van basisschool De Ontdekking in Almere. Judith Amels, opleidingscoördinator Master Educational Leadership, vroeg hem naar zijn schoolleiderschap. Judith stelde de vraag "Waar werken jullie als team aan en wat willen jullie versterken?" Hierop volgde een bijzonder antwoord. De nieuwsgierigheid van Judith was gewekt.

Er ontstond een mooi gesprek over de kracht van de 'platte organisatie' waarin hij werkt en hoe leiderschap er voor Hubert uitziet.

Op jullie school komen zo’n 850 leerlingen. Jullie werken met een  groot team en je noemt jouw school een platte organisatie. Hoe ziet dat eruit?

"Wij zijn van mening als je iemand in een formele functie je plaatst, dat je diegene ook moet faciliteren in tijd en in geld. Maar in de begintijd van de school hadden we die middelen niet en konden wij geen bouwcoördinatoren aanstellen en faciliteren. Terugkijkend is dat direct onze kracht geworden.

In onze school is namelijk iedereen verantwoordelijk voor alles. Voor de hele school, voor alle leerlingen en voor elkaar. En vanuit die gedachte is onze hele organisatie ingericht. We werken met drie mensen in de schoolleiding en pas sinds vorig jaar met een adjunct erbij. Aan interne begeleiding wordt 3 FTE ingezet en zo’n 5 FTE aan collega’s die ‘trekkers’ zijn van de kwaliteitszorg binnen de school. Wij noemen hen Leading Teachers.

We kennen in ons team horizontale verantwoordelijkheden en verticale verantwoordelijkheden. En dat zie je terug in de samenstelling van wie in welke overleggen meedoet. Wij hebben geen teamvergaderingen, maar Geblokte Tijden. Iedereen dient zijn agenda te ‘blokken’ en iedereen kan gericht iemand uitnodigen deze momenten voor alleen onderwijsinhoudelijke gesprekken. En in die gesprekken zijn de groepen 1-8 vertegenwoordigd. Zo weet iedereen waarom hij of zij daar aanwezig is en wat er van je wordt verwacht."

Hoe duidelijk is dan voor iedereen waar voor jullie voor staan en welke ruimte ieder mag nemen?

"Onze missie is ‘Daar waar je nooit bent uitgeleerd’. Dat brengen we voortdurend bij alles wat we doen en bij alle gesprekken die we voeren onder de aandacht. Door de hele organisatie heen voelt iedereen dit, en het is ook wat ikzelf voortdurend uitstraal. Dan gaat het om de vraag ‘Wanneer is het goed genoeg?’

We heten de Ontdekking, en ontdekken en nieuwsgierig zijn is waar we voor staan. We zijn een Daltonschool, en ook die visie, het concept, is belangrijk om steeds naar terug te grijpen. Ontdekken en nieuwsgierig zijn is, voor onze leerlingen maar ook aan elkaar in het team."


In het uitgebreide interview ging Judith dieper in op het schoolleiderschap van Hubert. 

 

Lees het hele interview in Basisschoolmanagement